zondag 3 november 2013

Eerste digiboek

Gisteren voor het eerst een digitaal boek gekocht. Dit via de digitale boekwinkel van Google : Play. Even de kredietkaart koppelen aan mijn google-account (waarna ik deze weer snel zal willen ontkoppelen voor alle zekerheid.) 
Natuurlijk is dat boek niet voor mij, Nele is hier de lezer thuis. Nu ze een e-reader van Sony heeft leest ze weer veel meer dan een poosje geleden. Maar wat heeft ze geluk dat computers mijn passie zijn. Ik denk niet dat het haar zelf was gelukt om dat gekochte digitale boek op haar e-reader te krijgen. Er zit, natuurlijk, een beveiliging op. Zo kan je het niet door geven aan anderen en is het aantal keren dat je het op een digitaal toestel wil lezen beperkt. 
Eerst moest ik op de pc een programma installeren om het boek te kunnen openen : Adobe Digital Editions 2.0. Nu heb ik het niet zo voor Adobe en dus maakte ik ook geen account aan. De software liet me deze keuze dus ik dacht dat het dan ook wel zonder account zou werken. Helaas was dat niet het geval. Ik kon wel het boek openen en op de pc beginnen lezen maar dat was niet de bedoeling. Toen het op de e-reader stond kreeg Nele al direct een foutmelding : geen rechten...

   

Dan toch maar een account gemaakt maar ook dat bracht niet de gehoopte rechten op de e-reader. Jammer. Helemaal als laatste middel een converter gezocht die het boek kon omzetten zonder die beveiliging. Een 30-dagen versie van EPubsoft Adobe PDF ePub Removel deed prima werk en Nele kon het boek beginnen lezen...  Wel een heel kort boek (misschien vond ze het daarom niet in de bib) en ook heel goedkoop (net geen 2 euro) : kortom het perfecte boek om als testcase te gebruiken. Als ze ooit nog zo'n digitaal boek wil, ben ik benieuwd of het vlotter zal verlopen... Misschien rechtsreeks kopen via de e-reader die trouwens ook op internet kan....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten