donderdag 6 augustus 2015

Slimme criminelen

Dat windows 10 er nu eindelijk is kan ik alleen maar toejuichen. Microsoft heeft dit product echt wel nodig om weer oppermachtig aanwezig te zijn in de computerwereld. En ik denk dat het gaat lukken ook : een gratis update !
Op onze laptop was hij al meteen de dag na de release van windows 8.1 naar versie 10 gegaan en voorlopig zelfs zonder enige problemen. Houden zo. Op het eerste zicht is er niet zo zot veel veranderd. Alleen zijn er meer instellingen van vroegere versies terug gekomen. Ik had die wel al aangepast door het gratis programma classic shell dat er voor zorgt dat er terug een startmenu kwam in windows 8.
Waarom om mijn desktop nog steeds geen windows 10 kan downloaden weet ik niet. Microsoft geeft duidelijk aan dat ze een mailtje zullen sturen als dit wel het geval is. Ik las wel dat ik er voor moet zorgen dat de computer helemaal up-to-date is met de windows update tool die standaard in windows zit.


Dus zal ik maar geduldig wachten of toch maar heel even dit artikel proberen...
Dat dacht ik echt bijna te doen tot ik vandaag las dat er slimme criminelen zijn (wat een contradixie !) die van deze gelegenheid gebruik maken om goedgelovige computeraars te doen geloven dat zij van Microsoft zijn en dat ze via een mailtje de upgrade naar windows 10 aanbieden.
OPGELET !!!!! Dit is dus niet waar ! De automatische update gebeurd niet via mail.
Even twee links delen met jullie :
http://www.zdnet.be/nieuws/170213/valse-windows-10-upgrade-bevat-cryptovirus/
http://www.zdnet.be/nieuws/168224/agressief-cryptovirus-actief-in-belgie/


Het probleem bij deze cryptovirussen is dat je gewoon alles wat op je computer staat kan verliezen. Een backup op een externe harde schijf is echt een noodzaak !!!! En deze mag dan ook niet heel de tijd verbonden zijn met je computer !
Maar een mail die je niet betrouwd kan je best gewoon negeren of verwijderen. Zelfs van mensen die je kent die plots een raar mailtje naar je sturen klopt niet !!!! Gebruik je verstand. Dringend zijn die mailtjes bijna nooit en indien het echt een dringend mailtje is zal de persoon die het echt stuurde je er zeker in het echte leven over aanspreken !  Toch ?
Wie bij het lezen van deze berichten schrik heeft gekregen : goed, maak nu werk van die backup. Ik wil steeds helpen om een goed backupplan op te stellen met de juiste (gratis) software als hulpmiddel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten